Οι διατροφικές διαφορές στους υδατάνθρακες και τα οφέλη για τον οργανισμό μας

09/01/2018 12:06
Οι διατροφικές διαφορές στους υδατάνθρακες και τα οφέλη για τον οργανισμό μας

Οι υδατάνθρακες αποτελούν τη βασική πηγή καυσίμου για τον οργανισμό. Τα σάκχαρα και το άμυλο διασπώνται σε απλά σάκχαρα κατά τη διάρκεια της πέψης και στη συνέχεια απορροφώνται στην κυκλοφορία του αίματος (γλυκόζη).

Από εκεί, η γλυκόζη εισέρχεται στα κύτταρα του σώματος με τη βοήθεια της ινσουλίνης. Μέρος αυτής της γλυκόζης χρησιμοποιείται από το σώμα για ενέργεια, τροφοδοτώντας το σύνολο των δραστηριοτήτων μας, είτε πρόκειται για γυμναστική, είτε απλά για την αναπνοή. Η επιπλέον γλυκόζη αποθηκεύεται στο ήπαρ, τους μυς και σε άλλα κύτταρα για μεταγενέστερη χρήση ή μετατρέπεται σε λίπος.

Τρεις είναι οι βασικές μορφές των υδατανθράκων. Η ζάχαρη που είναι η απλούστερη μορφή υδατάνθρακα, το άμυλο και οι φυτικές ίνες.

Καλοί και κακοί υδατάνθρακες

Όλοι οι υδατάνθρακες δεν είναι ίδιοι. Χωρίζονται στους απλούς («κακούς») και στους σύνθετους («καλούς») και ο διαχωρισμός οφείλεται στη χημική τους σύσταση και στον τρόπο με τον οποίο τους επεξεργάζεται το σώμα.

Οι σύνθετοι υδατάνθρακες, όπως είναι η ολική άλεση και τα όσπρια, αποτελούνται από μεγαλύτερες αλυσίδες μορίων ζάχαρης, για τη διάλυση και επεξεργασία των οποίων το σώμα απαιτεί περισσότερο χρόνο. Συνεπώς, σε αυτή την περίπτωση το σώμα, λαμβάνει μια πιο ισορροπημένη ποσότητα ενέργειας.

Η διαφορά με τους απλούς υδατάνθρακες

Οι απλοί υδατάνθρακες αποτελούνται από βασικά ζάχαρα που χωνεύονται εύκολα και είναι χαμηλής αξίας για τον οργανισμό. Δηλαδή όσο περισσότερη ζάχαρη, τόσο λιγότερες οι φυτικές ίνες και τόσο χειρότερος ο υδατάνθρακας για τον οργανισμό.

Εξαίρεση αποτελούν τα φρούτα και τα λαχανικά, που αν είναι απλοί υδατάνθρακες, είναι δραστικά διαφορετικοί από τις άλλες τροφές της ίδιας κατηγορίας, όπως είναι τα κουλουράκια και τα κέικ.

Οι απλοί υδατάνθρακες που πρέπει να περιορίσετε στη διατροφή σας είναι οι εξής:

-Σιρόπια του εμπορίου

-Λευκό ρύζι, λευκό ψωμί και λευκά ζυμαρικά

-Πατάτες (που είναι μεν σύνθετος υδατάνθρακας, αλλά στον σώμα αντιδρούν σαν απλός υδατάνθρακας)

-Κουλούρια, κέικ, μπισκότα, γλυκά

-Οι καλύτερες επιλογές λευκών υδατανθράκων είναι οι ψητές πατάτες, το λευκό ρύζι και τα μακαρόνια.

Σύνθετοι υδατάνθρακες

Οι σύνθετοι υδατάνθρακες θεωρούνται καλοί λόγω των ζαχάρων που περιέχουν, τα οποία απαιτούν από τον οργανισμό περισσότερη ώρα για να διασπαστούν. Το γλυκαιμικό τους φορτίο είναι γενικά χαμηλό, το οποίο σημαίνει πως το σώμα λαμβάνει χαμηλότερα επίπεδα ζαχάρων και σε ένα πιο σταθερό ρυθμό, από εξάρσεις και χαμηλές πτώσεις.

Η επιλογή των σύνθετων από τους απλούς υδατάνθρακες, δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια απλή αντικατάσταση ορισμένων τροφών για τα γεύματά μας. Προτιμήστε το μαύρο ρύζι από το λευκό και επιλέξτε τα ζυμαρικά ολικής άλεσης από τα λευκά.

 

ΠΗΓΗ: pronews.gr