Πιστοί στη μεσογειακή διατροφή οι Έλληνες αλλά με εμμονή στο κρέας

12/05/2016 09:43
Πιστοί στη μεσογειακή διατροφή οι Έλληνες αλλά με εμμονή στο κρέας

Μεγαλύτερη προσοχή και ενδιαφέρον στη διατροφή του δείχνει ο σύγχρονος Έλληνας, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιστούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Παρά την υψηλή κατανάλωση κρεάτος, οι Έλληνες μένουν πιστοί στην μεσογειακή διατροφή, ενώ όλο και μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών αποφεύγει να παραγγέλνει φαγητό απ’ έξω και προτιμάει να μαγειρέψει στο σπίτι.

Από την επεξεργασία των απαντήσεων που έδωσαν 2.000 άτομα, πανελλαδικά, προκύπτει οτι οι Έλληνες συνεχίζουν μεν να τρώνε μεγάλες ποσότητες κρέατος, αλλά σε γενικές γραμμές τηρούν βασικές αρχές της μεσογειακής διατροφής, με το ελαιόλαδο, τα φρούτα και τα λαχανικά να είναι με διαφορά οι τροφές που καταναλώνουν συχνότερα.

Πολύ υψηλή θέση καταλαμβάνουν τα όσπρια, ενώ τα πουλερικά και γενικά το λευκό κρέας ξεπερνούν το κόκκινο κρέας και συγκεκριμένα το μοσχάρι. Ιδιαίτερη θέση φαίνεται πως έχει ο καφές στη διατροφή του Έλληνα, όπως και η φέτα. Η κατανάλωση γλυκών κρίνεται ως υψηλή, όπως επίσης και η προτίμηση σε λευκά ζυμαρικά, έναντι των ολικής άλεσης.

Ακόμα, οι καταναλωτές αναζητούν επισταμένως για τροφές με συγκεκριμένες ευεργετικές ιδιότητες (π.χ. υπερτροφές), ενώ είναι σαφής συγχρόνως και η ουσιαστική αύξηση στην προτίμηση τροφών με χαμηλά λιπαρά, ψωμί ολικής αλέσεως κ.ά. έναντι λιγότερο υγιεινών εναλλακτικών.

Εξάλλου, το 56% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσαν ότι προσέχουν τη διατροφή τους, ενώ ιδιαίτερα υψηλά είναι τα ποσοστά αυτών που δηλώνουν ότι ενημερώνονται ενεργητικά για τη διατροφική αξία των προϊόντων που καταναλώνουν. Συγκεκριμένα, ποσοστό 53% ψάχνουν πληροφορίες για τις ευεργετικές ιδιότητες των τροφών, ενώ το 49% και το 46% αναζητούν πληροφορίες για το λίπος και τα επεξεργασμένα σάκχαρα των τροφών, αντίστοιχα.

Επιστροφή στο οικογενειακό τραπέζι

Πάντως, μία από τις σημαντικότερες τάσεις που καταγράφει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ είναι η αυξητική τάση για γεύμα στο σπίτι και η σημασία της οικογένειας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, την τελευταία πενταετία όλο και μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών δηλώνει ότι αποφεύγει να παραγγέλνει φαγητό απ’ έξω και προτιμάει να μαγειρέψει στο σπίτι. Πρόκειται μία τάση που όχι μόνο την ακολουθούν περισσότεροι καταναλωτές, αλλά την ακολουθούν και πιο έντονα όσοι την είχαν ήδη υιοθετήσει.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, αυτό αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στο μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, που στη συνέχεια καλλιεργήθηκε και από άλλους παράγοντες, όπως για παράδειγμα το αυξημένο ενδιαφέρον του κοινού για μαγειρική ή το ανερχόμενο ενδιαφέρον για προστασία της υγείας ενός πληθυσμού με αυξανόμενο μέσο όρο ηλικίας.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια, η ελληνική τηλεόραση έχει παρουσιάσει αυξημένο αριθμό από εκπομπές μαγειρικής, μία τάση που προϋπήρχε στο εξωτερικό και ιδιαίτερα στις χώρες της δυτικής Ευρώπης και των ΗΠΑ, ενισχύοντας σε μεγάλο βαθμό το μήνυμα στο καταναλωτικό κοινό της υγιεινής διατροφής και της ποιότητας ζωής μέσω της μαγειρικής στο σπίτι.

Μία ακόμα σημαντική και άμεσα συσχετισμένη τάση έχει να κάνει με τον τύπο των γευμάτων και σχετίζεται με τη σημασία της οικογένειας στη καθημερινότητα της διατροφής του Έλληνα καταναλωτή. Όπως φαίνεται από πολλά ευρήματα τόσο της παρούσας έρευνας, όσο και προηγούμενων ερευνών του ΙΕΛΚΑ η οικογένεια σχετίζεται με τις βασικότερες διατροφικές τάσεις:

  • Η συντριπτική πλειοψηφία των γευμάτων πραγματοποιείται στο σπίτι, παρουσία μελών της οικογένειας. Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από το 80% των γευμάτων σήμερα ετοιμάζεται καθημερινά στο σπίτι από την οικογένεια, ενώ η τάση την τελευταία πενταετία είναι αυξητική.
  • Σχεδόν επτά στους δέκα καταναλωτές πραγματοποιούν καθημερινά το γεύμα τους στο σπίτι παρουσία της οικογένειας τους, ενώ ένα πολύ μικρότερο ποσοστό, τρεις στους δέκα, μόνοι τους.
  • Ακόμα και στην περίπτωση που οι καταναλωτές επιλέγουν το γεύμα εκτός σπιτιού, αυτό συμβαίνει περίπου μία φορά την εβδομάδα το πολύ και μάλιστα συνοδεύεται από την παρουσία οικογένειας ή φίλων, προσδίδοντας του μία κοινωνική διάσταση.
  • Ο μέσος καταναλωτής από τα επτά εβδομαδιαία βασικά γεύματα, πραγματοποιεί τα έξι εντός σπιτιού και μόλις το ένα εκτός σπιτιού παρουσία παρέας. Από τα έξι γεύματα που πραγματοποιεί στο σπίτι, τα πέντε είναι μαγειρεμένα από κάποιο μέλος της οικογένειας και ένα ετοιμάζεται/παραγγέλνεται εκτός σπιτιού.

health.in.gr