Σωστή διατροφή και…μακριά οι ιώσεις από τα παιδιά!

26/10/2016 14:59
Σωστή διατροφή και…μακριά οι ιώσεις από τα παιδιά!

Ο καλύτερός τους σύμμαχος

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, το ανοσοποιητικό σύστημα των παιδιών μας αντιμετωπίζει τις συνήθεις επιδρομές των ιώσεων. Μια διατροφή πλούσια στα θρεπτικά συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός τους είναι ο καλύτερός τους σύμμαχος. Το ανοσοποιητικό σύστημα αποτελεί την ασπίδα του σώματος ενάντια στις ασθένειες και το σύστημα που είναι υπεύθυνο για την προστασία μας ενάντια σε βακτήρια, ιούς και σε άλλους παθογόνους οργανισμούς, μέσα από τη δράση εξειδικευμένων κυττάρων, που θωρακίζουν την υγεία μας. Βέβαια, να διευκρινίσουμε ότι το να αρρωστήσει ένα παιδί κατά τη διάρκεια του χειμώνα είναι σε γενικές γραμμές φυσικό κι αναμενόμενο. Αλλά, από την άλλη, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε, προκειμένου να θωρακίσετε το ανοσοποιητικό του σύστημα και να περιφρουρήσετε την υγεία του. Αυτά είναι ο θηλασμός, όταν πρόκειται για μωρό, η σωστή διατροφή και η σωστή υγιεινή όταν πρόκειται για μεγαλύτερο παιδάκι.

Ο θηλασμός είναι βασική τροφή για το μωράκι σας όχι μόνο για τα σημαντικά θρεπτικά του συστατικά αλλά και γιατί περιέχει στοιχεία που ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού του παιδιού σας. Οπότε όσες μανούλες είναι τυχερές και βιώνουν αυτήν την υπέροχη διαδικασία του θηλασμού να προσπαθήσουν να το διατηρήσουν όσο μπορούν από έστω λίγους μήνες μέχρι και 2-3 χρονών. Για να επωφεληθεί, όμως, το μωρό από το μητρικό γάλα, συνίσταται ο θηλασμός για ένα χρόνο. Αν αυτός δεν είναι εφικτό, τότε θα πρέπει να θηλάσετε το μωρό σας για τρεις με τέσσερις μήνες τουλάχιστον, ώστε να είστε σίγουρες ότι το γάλα σας θα το βοηθήσει να χτίσει ένα γερό αμυντικό σύστημα.
Με γνώμονα να διατηρήσετε ένα υγιή και δυνατό αμυντικό σύστημα, μια μεσογειακού τύπου διατροφή που την χαρακτηρίζει η ποικιλία και η ισορροπία είναι το κλειδί. Η συνολική διατροφή και συγκεκριμένοι διαιτητικοί παράγοντες έχει αποδειχθεί ότι μπορούν να παίξουν ρόλο στην άμυνα του οργανισμού. Συστατικά της διατροφής μας όπως τα αντιοξειδωτικά στοιχεία της τροφής (βιταμίνες A, C, E, σελήνιο), που δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες, προστατεύοντας από λοιμώξεις και ιώσεις, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, τα προβιοτικά και τα ω3 λιπαρά οξέα, αλλά και η ενεργειακή πρόσληψη και οι θερμίδες είναι διατροφικοί παράγοντες που επηρεάζουν σημαντικά την ανοσολογική δραστηριότητα. Πράγματι πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι μια ισορροπημένη διατροφή στη καθημερινή ζωή ενός παιδιού είναι σημαντικός αρωγός στο να διατηρήσει το ίδιο ένα υγειές αμυντικό σύστημα. Έχει αποδειχτεί μέσα από πολλές μελέτες ότι υπάρχουν θρεπτικά συστατικά σε τροφές και ροφήματα που είναι απαραίτητα για να ενισχύσουμε τη φυσική άμυνα του οργανισμού, ενώ κάποια άλλα διατροφικά συστατικά, όπως η ζάχαρη, οι απλοί υδατάνθρακες, τα «κακής» ποιότητας λιπαρά λειτουργούν αντίθετα αποδυναμώνοντας την άμυνα του οργανισμού.

Οι διατροφικές ελλείψεις λόγο μη σωστής και ισορροπημένης διατροφής σε ένα ή περισσότερα θρεπτικά συστατικά κάνουν το παιδί ευάλωτο σε υιούς. Αλλά και η υπερβολική κατανάλωση έτοιμων ανθυγιεινών τροφίμων τα λεγόμενα junk foods από την άλλη δεν ενισχύουν τον οργανισμό με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που σε άλλη περίπτωση θα λειτουργούσαν σαν ασπίδα στην υγεία του παιδιού και θα τα έδιναν έτσι όπλα για να καταπολεμήσει υιούς οι οποίοι βρίσκουν τον μικρό αυτόν οργανισμό εύκολη λεία.
Η σωστή διατροφή, μετά το θηλασμό, συντελεί στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος κάθε παιδιού. Γι- αυτό θα πρέπει να φροντίσετε το καθημερινό διαιτολόγιό του να περιλαμβάνει τροφές που ενισχύουν και δυναμώνουν τον οργανισμό του. Για να γίνει η διατροφή «ασπίδα» κατά των ιώσεων, πρέπει καταρχήν να περιλαμβάνει πολλά μικρά γεύματα, ώστε το στομάχι του να μη μένει άδειο για αρκετές ώρες. Τα τακτικά γεύματα εφοδιάζουν τον οργανισμό με ενέργεια και βοηθούν στη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, μειώνοντας τον κίνδυνο να κολλήσει το παιδί κάποια ίωση. Από αυτή την άποψη, δώστε ιδιαίτερη βαρύτητα και στο πρωινό, καθώς ο οργανισμός έχει ξοδέψει τα ενεργειακά του αποθέματα κατά τη διάρκεια της νύχτας και ο μεταβολισμός χρειάζεται ενέργεια για να κινητοποιηθεί.
Γαλακτοκομικά προϊόντα: Προϊόντα ζύμωσης με βάση το γάλα -όπως το τυρί, το γιαούρτι και το κεφίρ, που αποτελούν πηγή προβιοτικών, ενισχύουν την ανοσολογική άμυνα και να προστατεύσουν π.χ. την ομαλή λειτουργία του εντέρου.
Φυτικές ίνες: Κυρίως οι διαλυτές φυτικές ίνες (βρώμη, όσπρια, εσπεριδοειδή, ξηροί καρποί), παίζουν ρόλο στη μειωμένη φλεγμονώδη αντίδραση του σώματος. Παίζουν επίσης ρόλο στην έκκριση μιας αντι-φλεγμονώδους πρωτεΐνης, της ιντερλευκίνης-4, που προστατεύει από λοιμώξεις. Διασφαλίστε ότι το παιδί σας να λαμβάνει καθημερινά μια ποικιλία από φρούτων,λαχανικών,ξηρών καρπών,οσπρίων.
Αντιοξειδωτικά: Τα αντιοξειδωτικά συστατικά (βιταμίνες Α, Ε και C) δυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα, αυξάνοντας την αμυντική ικανότητα του οργανισμού ενάντια σε λοιμώξεις και ιώσεις. Τρόφιμα πηγές αντιοξειδωτικών είναι τα λαχανικά και τα φρούτα (πορτοκάλι, πορτοκαλί κολοκύθα, καρότα, μπρόκολο, χρωματιστές πιπεριές, μούρα, φράουλες, ρόδι) αλλά και άλλα τρόφιμα όπως το πράσινο τσάι και το ταχίνι.

Βιταμίνη Α
Προστατεύει την όραση του παιδιού, διατηρεί υγιή τα μαλλιά και το δέρμα του, εξασφαλίζει γερά δόντια και κόκαλα, ενώ βοηθά τον παιδικό οργανισμό να αντιμετωπίσει τις μολύνσεις. Επιπλέον, συμβάλλει στην ανάπτυξη και ανοσία του οργανισμού, ενώ έχει αντιοξειοδωτική δράση και μπλοκάρει τις ελεύθερες ρίζες, τους μεγάλους εχθρούς των κυττάρων.Πού τη βρίσκουμε: Μοσχαρίσιο συκώτι, αυγά, σπανάκι, παντζάρια, πράσα, κολοκυθάκια, ντομάτα, πεπόνι, πορτοκαλί, κίτρινες και κόκκινες πιπεριές, δαμάσκηνο, ροδάκινο, βερίκοκο, αγγούρι, καρπούζι.
Καροτενοειδή
Τα πιο γνωστά καροτενοειδή περιλαμβάνουν το β-καροτένιο (προβιταμίνη Α), το λυκοπένιο και τη ζεαξανθίνη. Έχουν εξίσου ισχυρή αντιοξειδωτική δράση με τη βιταμίνη Α και προφυλάσσουν από τις ιώσεις και τις εκφυλιστικές παθήσεις.Πού τα βρίσκουμε: Το β-καροτένιο περιέχεται στα καρότα, το λυκοπένιο σε ντομάτα, καρπούζι και γκρέιπφρουτ, και η ζεαξανθίνη σε μπρόκολο, κουνουπίδι, λαχανάκια Βρυξελλών και σπαράγγια.
Βιταμίνη Ε
Eίναι και αυτή αντιοξειδωτική και λιποδιαλυτή, γι- αυτό προστατεύει τα κύτταρα από τη φθορά και βελτιώνει το αμυντικό σύστημα του οργανισμού. Προσλαμβάνεται καλύτερα από ωμές πηγές της και όχι από κατεργασμένες. Πού τη βρίσκουμε: Ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, σπόρους, ξηρούς καρπούς, αυγά, γάλα, δημητριακά.
Βιταμίν C
Η βιταμίνη C είναι ένας από τους καλύτερους συμμάχους του οργανισμού κατά των ιώσεων. Αδρανοποιεί τις ελεύθερες ρίζες, βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού. Ανήκει στα ισχυρά αντιοξειδωτικά της φύσης, και η χορήγησή της σε συμπλήρωμα διατροφής έχει προταθεί εδώ και χρόνια για την προστασία από τις χειμερινές ιώσεις.Πού τη βρίσκουμε: Εσπεριδοειδή, πράσινα λαχανικά, μπρόκολο, κουνουπίδι, λάχανο, λαχανάκια Βρυξελλών, κόκκινες και πράσινες πιπεριές, ακτινίδια, μήλα, πατάτες, γλυκοπατάτες, σύκα, φράουλες.
Σίδηρος
Ο σίδηρος, είναι επίσης ένα από τα στοιχεία που ενισχύουν το ανοσοποιητικό και το κάνουν ανεκτικό απέναντι στους εχθρούς. Έλλειψή του οδηγεί στην αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού, ωστόσο σημειώνεται ότι αρνητική δράση έχει και η υπερβολική συσσώρευσή του. Τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι το κρέας, το συκώτι, οι ξηροί καρποί, ξηροί καρποί, πράσινα φυλλώδη λαχανικά και ταχίνι.

ΣΩΣΤΗ ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ.
Το αμυντικό σύστημα του μικρού σας λειτουργεί καλύτερα όταν είναι καλά ενυδατωμένο. Ωστόσο, όταν παιδί έχει πυρετό ο οποίος μπορεί να συνοδεύεται και από διάρροια ή εμετό τότε έχουμε μια περεταίρω απώλεια υγρών του παιδιού και επομένως η ενυδάτωση θεωρείται άμεση και απαραίτητη.
Σύμφωνα με τις εθνικές οδηγίες τα υγιή παιδιά ηλικίας 1-3 χρονών θα πρέπει να καταναλώνουν καθημερινά 1,3 λίτρα νερού ενώ παιδιά ηλικία 3-5 θα πρέπει να καταναλώνουν σχεδόν 2 λίτρα νερό Προσφέρεται στα παιδιά σας αφθονία υγρών με κύριο ρόλο όμως το νερό : χυμούς φρέσκων φρούτων, σούπες λαχανικών και κρέατος ακόμα και τσάι από διάφορα βότανα που του αρέσουν. Συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των υγρών.

thessaliatv.gr